The Dragonslayers are back!
Gegründet im Jahre 1996 stehen Excelsis für Helvetic Folk Metal vom feinsten. Schon damals wurden Flöte und Dudelsack eingesetzt, als die ganze Paganmetal Szene noch in den Kinderschuhe weilte!
Gewinner des Rockhard Band-Wettbewerb auf der Iron Savior „Atlantis Falling“ Tour 1998, was der Band ein Platz auf der Iron Savior CD „Unification“ sicherte und den Namen „Swiss Dragonslayers“ einbrachte.
Über 4‘000 verkaufte exemplare der CD „Kurt of Koppigen“ allein nur in DE
Konzerte im In- und Ausland wo unter anderem an Festivals eingeheizt werden konnte wie Metalcamp (SI), End of Dayz Festival (CH), Knight of the Cross Festival (IT)!
Die Drachentöter supporteten Bands wie Eluveitie, In Extremo, Haggard, Korpiklaani, Finntroll und viele, viele mehr!
Jetzt, Jahre und sechs Alben später, wo alle bis auf das Debut Album ausschliesslich über Schweizer Geschichte handeln, steht das siebte am Start. Zu Dudelsack und Flöten kommen bei diesem Album noch Geige, Shargia, Akkordeon, Mundharmonika (eingespielt vom ex Vizeweltmeister Marco Bandera), sowie traditionelle Instrument wie das „Talerschwinge“ und „Bäsechlopfe“ hinzu. Donnernde Schlagzeugsalven, schneidende Gitarrenriffs, fesselnde Keyboard klänge und der hemmungslose Gesang, der viele Textpassagen in und Schweizerdeutsch singt und schreit, katapultiert euch in andere Sphären
Gemischt und gemastert wurde das Album „vo Chrieger u Drache“ vom Christoph Brandes, Iguana Studio (Necrophagist, Finsterforst, Unlight, etc.) Deutschland
Alben: Andun the River (96) / Kurt of Koppigen (98) / Tales of Tell (01) / Legacy of Sempach (05) / Standing Stone (08) / E chly angeri Lieder (10)
Biography “Lang” Deutsch:
Seit 1992 spielen die schweizer Recken unter dem Namen Excelsis ihre untypischen Metal, der sich
damals irgendwo zwischen Powermetal und Folkmetal bewegte.
Nach vielen guten Feebacks und in grosser Nachfrage entstand 1996, das offizielle Gründungsjahr von
Excelsis, das erste Album “Anduin the River” . Schon damals, als die Folkmetal Szene noch in Kinderschuhen
stand, kamen bei Excelsis schon metaluntypische Instrumente wie Dudelsack, Flöten und Didgeridoos zu Einsatz.
Der im In- und Ausland grosse Erfolg, bestärkte die Band, den eingeschlagen Weg noch weiter zu gehen und
somit kam 1998 das Album “Kurt of Koppigen” auf den Markt. Die Idee dieses Albums war, ausschliesslich
Schweizer Geschichte aus der Umgebung zu vertonen. Zum ersten mal wurden auch Textpassagen in
Schweizerdeutsch gesungen. Many Maurer, ehemaliges Mitglied der legendären Band Krokus, Aus-
nahmemusiker und Ton-Studiobesitzer griff Excelsis bei den ersten zwei Album auch tüchtig unter
die Arme und gab dem Sound den nötigen Power.
Der Erfolg dieses Album war sogar noch grösser als das Debut-Album “Anduin the River”. Durch den
weltweiten Vertrieb von Shark Records hagelte es an gute Reviews von Argentinien bis Japan.
Mit dem Song “Dragonslayer”‘konnte man sogar am Rock-Hard Contest die Jury überzeugen und
sicherte sich einen Platz auf dem Iron Savior Album “unification”. In diversen Presseberichten wurde
die Band, betreffend dieses Songs, als “die Schweizer Drachentöter” betitelt.
Diesen Namen tragen sie bis heute noch mit Stolz.
2001 kam das Album “Tales of Tell”, welches über die Abenteuer des schweizer Nationalhelden Wilhelm Tell berichtet,
auf den Markt. Es wurde komplet in Eigenregie produziert. Bedingt durch die Low-Budget Produktion und dem
fehlen eines Labels, blieb der Verkaufserfolg unter den Erwartungen. Dennoch etwickelten sich viele der
Songs zu waren Live-Dauerbrennern.
Angespornt durch die Konzerterfolge, wurde weiter an neuen Songs gearbeitet und so erschien 2005
das Album “the Legacy of Sempach”. Der Excelsis-typische Folkmetal Stil wurde konsequent weiter
entwickelt ohne dabei die Wurzeln zu verlieren. Der daraus resultierende Longplayer behandelt eine
weitere heldenhafte Etape der schweizer Geschichte. Veröffentlicht wurde das Album über
das Label Aurora Records.
Nach dieser langen Zeit, konnte man inzwischen auch diverse Konzerterfolge im In- und Ausland feiern.
Wie zu Beispiel zweimal am Metalcamp Open Air in Slovenien, End of Dayz Festival (CH), Metal Dayz(CH),
Eternity of Rock Open Air und Knight of the Cross Festival in Italien, sowie Rocktown Open Air und
Rockfabrik Ludwigsburg in Deutschland und vielen mehr.
An diesen Gigs teilten sie die Bühne mit namhaften Bands wie, Accept, In Extremo, Schandmaul,
Haggard, Rage, Svbway to Sally, Skyclad, Gurd, Dornenreich, Wintersun, Annihilator, Iron Savior,
Pertness, Hammerfall …um hier nur einige zu nennen.
Bei durchstöbern der Archive der schweizer Geschichte, begeisterte die Band das schweizer Söldnertum.
Aus diesen Geschichten formte sich das im Jahre 2008 erschienene Album “Standing Stone”.
Helveltischer Heldenmut vereint mit folkmetalischen Klängen, setzen einen weiteren Meilenstein im
Schaffen von Excelsis. Durch die Bekanntschaft mit der sehr erfolgreichen Schweizer Band “Eluveitie”
konnte man auf diesem Album den Frontmann Chrigel Glanzmann als Gastmusiker gewinnen, der bei
diversen Liedern das schaffen der Band mit seinen Flötenklängen untermalte. Non Stop Music übernahm
den Vertrieb für diese CD im Inland und Twilight-Records weltweit.
In dieser Zeitspanne konnten diverse Konzerte mit Eluveitie, Korpiklaani, Finntroll, Black Messiah, Finsterforst,
Samael, Heidefolk, Sepultura, Schandmaul, Blackguard, Vreid und vielen mehr, an diversen Festivals wie,
Fiesta Pagana, Eluveitie&Friends Festival, Forefathers Festival, Viking/Pagan Festival etc. , bestritten
werden.
Aus experimenteller Freude entstand die eigens produzierte Akkustik EP ” E chly angeri Lieder” die
2010 auf den Mark kam. Der Verkaufserfolg überaschte die Band und durch die Unterstüzung von
Non Stop Music wurde das Projekt zum Erfolg.
Die Entwicklung der Metal Szene in Richtung Folk und Pagan Metal bestärkte die Band ihrem Stil treu
zu bleiben und zu vervollkommnen was sie 19 96 begonnen haben. Der Weg scheint nun geebent!
Die professionelle Produktion von Christoph Brandes, vom Iguana-Studio (Necrophagist, Finsterforst, Unlight etc.)
schmettert in unglaublicher brachialität das Album auf das nächste Level.
Wiederum haben es die Jungs geschafft eine altehrwürdige Geschichte von Jeremias Gotthelf mit ihrem
Stil zu vereinen. Donnerde Schlagzeugsalven und schneidende Gitarrenriffs werden von traditionellen
Instrumenten ergänzt. Der hemmungslose Gesang, oder wie Christoph Brandes treffend zitierte:
” Wilde Männer mit Axt über dem Kopf, Schädelspaltend den Berg hinunter rennen”, mit vielen
berndeutschen Passagen, versetzt einem unweigerlich in eine Zeit der Krieger und Drachen.
Rüstet euch für kommende Live-Schlachten mit dem neuen Album und gebt diesen sympathischen
Schweizer-Jungs endlich das, dass sie schon längst verdient hätten!
Die “Emmentaler Drachentöter” sind zurück …….mehr denn je zuvor!
Haaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuu…!!
Biography “SHORT” English:
The Dragonslayers are back!
Founded in 1996, Excelsis have always stood for the finest Helvetic Folk Metal. Back when Pagan Metal hadn’t even been thought of, they already incorporated flutes and bagpipes into their songs.
Excelsis won the Rock Hard band contest during the Iron Savior „Atlantis Falling“ Tour in 1988. This in turn assured them further exposure by allowing them to showcase their musical prowess on the Iron Savior album “Unification” and led to them being nicknamed the “Swiss Dragonslayers” for the first time.
More than 4000 sold copies of their album „Kurt of Koppigen“ in Germany alone.
Concerts at home as well as abroad, including such prestigious festivals as Metalcamp (SL), End of Dayz Festival (CH) and Knight of the Cross Festival (IT).
The Dragonslayers have supported such well known acts Eluveitie, In Extremo, Haggard, Korpiklaani, Finntroll and many more.
Now, years later and following their previous 6 albums which all but one, their first, were based on historical events in Switzerland, their 7th album is about to be unleashed on an unsuspecting public. Besides the afore-mentioned flutes and bagpipes, the album also features violin, shargia, accordion, mouth harp (played by former vice world champion Marco Bandera) as well as more traditional instruments such as “Talerschwinge” (rolling coins around a bowl) and “Bäsechlopfe” (broom stick playing). Thundering drums, axe wielding guitar riffs, atmospheric keyboards and a we-take-no-prisoner vocal approach with part of the lyrics sung in the local Swiss-German language will propel the listener into unknown spheres.
The album “vo Chrieger u Drache” was mixed and mastered by Christoph Brandes at Iguana Studios, Germany (Necrophagist, Finsterforst, Unlight amongst others).
Albums: Andun the River (96) / Kurt of Koppigen (98) / Tales of Tell (01) / Legacy of Sempach (05) / Standing Stone (08) / E chly angeri Lieder (10)
Biography “LONG” English:
Excelsis Biography
These guys from Switzerland, known as Excelsis, have been playing their very own brand of Metal
since 1992. Back then it was a fine blend of Power and Folk Metal. Following some very positive
feedback and great demand, the guys recorded their first album “Anduin in the River” in 1996,
which also counts as the official founding year of Excelsis. Even at a time when Folk Metal was
still in its infancy Excelsis started using non-typical metal instruments, such as bagpipes,
flutes and didgeridoos.
Their success at home as well as abroad led the band to continue on their path and release
their second album “Kurt of Koppigen” in 1998. It was the band’s intent to release an album
based on local history and legend. For the first time, lyrics in Swiss German were incorporated
into their songs. Many Maurer, former member of Krokus, exceptional musician and owner of a
recording studio, helped the band with their first two albums and made sure the sound had the
required power. The success of the sophomore album was even bigger than for their debut.
With their worldwide distribution deal with Shark Records, good reviews from Argentina to
Japan kept flooding in. The song “Dragonslayer” also impressed the jury of the Rock Hard Contest
and allowed the band to include the song on Iron Savior’s album “Unification”.
“The Swiss Dragonslayers” was a name that popped up in several press clippings and has stuck
with the band ever since. To this day, the guys wear it with pride.
In 2001, the album “Tales of Tell” about the Swiss national hero William Tell was released.
It was self-produced by the band from start to finish. Due to the low budget approach and the
lack of a distribution deal, its success was limited. Nonetheless, quite a number of songs
remain live staples to this day.
Motivated by their live success, the band continued to work on new songs and thus released
“The Legacy of Sempach” in 2005. The typical Excelsis Folk Metal was further developed
without losing touch with their roots. The resulting new album tells the story of another
heroic event in Swiss history. Aurora Records released the album.
Finally the band could also play several larger gigs at home and abroad, amongst them two
appearances at Metalcamp Open Air (Slovenia) End of Dayz Festival (CH), Metal Dayz (CH),
Eternity of Rock Open Air and Night of the Cross Festival (both in Italy), as well as
Rocktown Open Air and Rockfabrik Ludwigsburg in Germany. They shared stages with Accept,
In Extremo, Schandmaul, Haggard, Rage, Subway to Sally, Skyclad, Gurd, Dornenreich,
Wintersun, Annihilator, Iron Savior, Pertness, Hammerfall … just to name a few.
Having searched archives of Swiss history, the band developed a keen interest in Swiss
mercenaries. Using these stories, they produced the album “Standing Stone” which was
released in 2008. Helvetic heroics combined with Folk Metal sounds set a new high point
in the band’s career. Thanks to their good relationship with the successful Swiss
band “Eluveitie”, they could convince Chrigel Glanzmann to appear as guest musician on
the album. Non Stop Music released the album in Switzerland while Twilight Records obtained
the distribution deal for the rest of the world. At the time several concerts were played
with bands such as Eluveitie, Korpiklaani, Finntroll, Black Messiah, Finsterforst, Samael,
Heidefolk, Sepultura, Schandmal, Blackguard, Vreid and others at such festivals as
Fiesta Pagana, Eluveitie & Friends, Forefathers Festival, Viking/Pagan Festival and others.
Simply because the band wanted to try something different they released the self produced
acoustic EP “E cly angeri Lieder” in 2010. The album, which was once again distributed
by Non Stop Music, proved a success, which took the band by surprise.
With the continued success of Folk and Pagan Metal worldwide the band decided to stick to
their guns and continue on the path they set off on in 1996. The band’s brand new album
received a professional production by Christoph Brandes at Iguana Studios
(Necrophagist, Finsterforst, Unlight, etc.) and moves the sound to the next level with
its unbelievable brutality. Once again the band successfully combined a story by
Jeremias Gotthelf with their very own brand of metal. Thundering drums and ear splitting
guitar riffs are complimented with more traditional instruments. The brutal singing, or as
Christoph Brandes described it “wild men with axes over their heads, running down the hills
intent to split some heads”, with a number of passages in Bernese Swiss German, takes one
inevitably back to the times of warriors and dragons.
Get ready for future live battles with the new album and pay the band their dues they deserve.
The “Emmentaler Dragonslayers” are back … more than ever before!
Haaaauuuuuuuu